Ζωολογία

ΚΩΔΙΚΟΣ: BEY301

(Καθηγητής)
(Ε.ΔΙ.Π.)
Γλώσσα/ες διδασκαλίας:
Ελληνικά
ERASMUS: Προσφέρεται για ERASMUS
Τρόπος παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση Τ.Π.Ε.:
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Περιεχόμενα μαθήματος

  • Ζωική ποικιλότητα και Επιστήμη της Ζωολογίας.
  • Αρχές Συστηματικής Ζωολογίας. Πρώτιστα.
  • Γενική δομή (ιστοί, κτλ), χαρακτήρες, προέλευση και εξέλιξη των ζώων.
  • Εξωτερική μορφολογία, ανατομία, ταξινόμηση και φυλογένεση των Σπόγγων, Κνιδοζώων, Κτενοφόρων, Πλατυελμίνθων, Νηματωδών, Τροχοζώων, Μαλακίων, Δακτυλιοσκωλήκων, Αρθροπόδων και Εχινοδέρμων.
  • Μορφολογία, ανατομία και ταξινόμηση Πρωτοχορδωτών.
  • Εισαγωγή στα Σπονδυλωτά.
  • Μορφολογία, ανατομία, οικολογία, ταξινόμηση και φυλογενετικές σχέσεις των Αγνάθων, Χονδριχθύων και Oστεϊχθύων.
  • Εισαγωγή στα Τετράποδα, εξέλιξη των συστημάτων κατά τη μετάβαση από το νερό στη χέρσο.
  • Μορφολογία, ανατομία, οικολογία, ταξινόμηση και φυλογενετικές σχέσεις των Αμφιβίων.
  • Προσαρμογές στο χερσαίο περιβάλλον – τα Αμνιωτά.
  • Μορφολογία, ανατομία, οικολογία, ταξινόμηση και φυλογενετικές σχέσεις Ερπετών.
  • Τα ομοιόθερμα ζώα. Προέλευση πτηνών και θηλαστικών.
  • Μορφολογία, ανατομία, οικολογία, ταξινόμηση και φυλογενετικές σχέσεις Πτηνών και Θηλαστικών.
  • Ιστολογία και ιστολογικές τομές
  • Παρατήρηση κύριων ομάδων Πρωτίστων.
  • Παρατήρηση της μορφολογίας, διεξαγωγή ανατομίας σε επιλεγμένες ομάδες ασπονδύλων: Σπόγγοι, Κνιδόζωα, Σκωληκόμορφα ζώα (Πλατυέλμινθες- Δακτυλιοσκώληκες), Μαλάκια (Δεκάποδα), Αρθρόποδα (Καρκινοειδή), Εχινόδερμα, Ψάρια, Αμφίβια, Θηλαστικά.

Λέξεις Κλειδιά

  • Ζωολογία, Ασπόνδυλα , Σπονδυλωτά, Μαλάκια, Καρκινοειδή, Χορδωτά, Εξέλιξη, Ιχθύες, Αμφίβια, Ερπετά, Πτηνά, Θηλαστικά

Μαθησιακά αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές :

  • Θα έχουν καταρτιστεί σε βασικά θέματα μορφολογίας, ανατομίας και συστηματικής των ζωικών οργανισμών (Ασπονδύλων και Σπονδυλωτών) .
  • Θα έχουν κατανοήσει την εξελικτική πορεία και τις φυλογενετικές σχέσεις των διαφόρων ομάδων των Ζώων.
  • Θα έχουν αποκτήσει την ικανότητα διεξαγωγής ανατομίας σε ασπόνδυλους και σε βασικές κλάσεις των σπονδυλωτών.
  • Θα είναι σε θέση να παρατηρούν και να αναγνωρίζουν σημαντικά όργανα του σώματος.
  • Θα έχουν εξοικειωθεί με τη χρήση μικροσκοπίων, στερεοσκοπίων καθώς και με τις κλείδες προσδιορισμού των βασικών ομάδων οργανισμών και αντιπροσωπευτικών ειδών.
  • Θα μπορούν να παρατηρούν και να αναγνωρίζουν ιστολογικές τομές του σώματος αντιπροσωπευτικών ασπονδύλων, ολόκληρων μικροσκοπικών οργανισμών, καθώς και ιστών σπονδυλωτών.
  • Τέλος θα ευαισθητοποιηθούν μέσα από τη γνώση της ποικιλότητας του ζωικού κόσμου.

Γενικές ικανότητες

  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Παραγωγή της ελεύθερης δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Οργάνωση διδασκαλίας

  • Διαλέξεις: 39
  • Εργαστηριακές ασκήσεις: 21
  • Μελέτη ανάλυση επιστημονικών άρθρων: 10

Σύνολο Μαθήματος: 70

Αξιολόγηση φοιτητών

Γραπτή Εξέταση σε θέματα γνώσης και κρίσης, απόδοση στις συνθετικές εργασίες, γενική εκτίμηση της ικανότητας και του ενδιαφέροντος του φοιτητή.

Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών

  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)

Συνιστώμενη βιβλιογραφία

-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :

Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)

  • Hickman C., Roberts L., Keen S., Larson A., I' Anson H., Eisenhour D. 2015. Ζωολογία, ολοκληρωμένες αρχές. Τόμος πρώτος. Εκδόσεις Utopia. Αθήνα.

Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη

  • BIODIDAC, a bank of digital resources for teaching biology, Univ. of Ottava
    http://biodidac.bio.uottawa.ca/thumbnails/catquery.htm?kingdom=Animalia-
  • Animal Diversity Web, University of Michigan Museum of Zoology
    http://animaldiversity.ummz.umich.edu/site/index.html
  • Invertebrate Zoology Home Page, Marrieta College, Ohio
    http://www.marietta.edu/~mcshaffd/invert/J.
  • G. Houseman, Univ. of Ottava, Digital Zoology, Student Workbook. Published by The McGraw-Hill Companies 2002.
    http://www.mhhe.com/biosci/pae/zoology/houseman/dzworkbook.pdf
  • Οnline biology textbook by John W. Kimball (jkimball@CGR.Harvard.edu)
    http://home.comcast.net/~john.kimball1/BiologyPages/I/Invertebrates.html
  • University of California Museum of Paleontology, Berkeley
    http://www.ucmp.berkeley.edu/help/taxaform.html
  • Understanding Evolution, website from University of California, Berkeley
    http://evolution.berkeley.edu/evolibrary/home.php

-Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  • Zoological journal of Linnean Society
  • Journal of Crustacean Biology
  • Journal of Experimental Zoology
  • Journal of Fish Biology
  • Journal of Mammalogy
  • Journal of Molluscan Studies
  • Journal of Morphology
  • Journal of Natural History
  • Journal of Zoological Systematics and Evolutionary Research
    Journal of Zoology