Λιμναία, ποτάμια, περιβάλλοντα και οργανισμοί (πρώην Λιμνολογία)

ΚΩΔΙΚΟΣ: BEE802

(Καθηγητής)
Γλώσσα/ες διδασκαλίας:
Ελληνικά
Αγγλικά
ERASMUS: Προσφέρεται για ERASMUS
Τρόπος παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση Τ.Π.Ε.:
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Περιεχόμενα μαθήματος

  • Προέλευση λιμνών και ποταμών
  • Γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά και τυπολογία
  • Φυσικά χαρακτηριστικά του νερού (φως, θερμοκρασία, παροχή, ροή κλπ.)
  • Χημικά συστατικά του νερού (O2, CO2, ιόντα, pH, θρεπτικά, θείο, οξείδιο του πυριτίου, αγωγιμότητα, αιωρούμενα σωματίδια)
  • Oργανισμοί (βένθος, πλαγκτό, νηκτό, μακρόφυτα) και μέθοδοι συλλογής τους
  • Τροφικά πλέγματα και τροφικές σχέσεις
  • Παραγωγικότητα υδάτινων οικοσυστημάτων
  • Ευτροφισμός, Ρύπανση
  • Βιοπαρακολούθηση, βιοδείκτες
  • Διαχείριση. Νομοθεσία. Αποκατάσταση

Εργαστηριακές ασκήσεις:

  • Προσδιορισμός θρεπτικών
  • Μέτρηση χλωροφύλης
  • Αναγνώριση ζωοπλαγκτού
  • Κυριότερες ταξινομικές ομάδες μακροασπονδύλων
  • Χρήση βιοτικών δεικτών
  • Χρήση στατιστικών πακέτων

Υπαίθριες ασκήσεις:

  • Δειγματοληψίες σε ποτάμια συστήματα, καταγραφή υδρομορφολογικών, φυσικών και χημικών χαρακτηριστικών – εκτίμηση πιέσεων
  • Ανθρωπογενείς παρεμβάσεις υδροηλεκτρικά φράγματα, ταμιευτήρες

Μαθησιακά αποτελέσματα

Το μάθημα της Λιμνολογίας στοχεύει στο να αποκτήσουν οι φοιτητές, γνώσεις και δεξιότητες σχετικά με :

  • τη δομή και λειτουργία των εσωτερικών υδάτινων οικοσυστημάτων
  • τα υδρομορφολογικά και φύσικο-χημικά χαρακτηριστικά των συστημάτων
  • τους βιοτικούς παράγοντες
  • τη χρήση των βιοτικών παραγόντων για την εκτίμηση και παρακολούθηση της οικολογικής ποιότητας των επιφανειακών υδάτων σύμφωνα με την Οδηγία (2000/60/ΕΚ).

Επίσης στοχεύει:

  • στην απόκτηση ικανότητας χρήσης οργάνων μετρήσεων πεδίου
  • πραγματοποίησης δειγματοληψιών
  • αναγνώρισης κύριων ταξινομικών ομάδων υδρόβιων οργανισμών (π.χ. φυτοπλαγκτικών , ζωοπλαγκτικών οργανισμών, βενθικων μακροασπονδύλων, ψαριών)
  • στην ερμηνεία και αξιοποίηση των αποτελεσμάτων για τη διατύπωση τεκμηριωμένης άποψης σχετικά με τα υδάτινα οικοσυστήματα και την κατάσταση που επικρατεί σε αυτά.
  • στην ευαισθητοποίηση σε θέματα προστασίας και διαχείρισης των υδάτινων οικοσυστημάτων των εσωτερικών νερών

Γενικές ικανότητες

  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Εργασία σε διεπιστημονικό επίπεδο
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Οργάνωση διδασκαλίας

  • Διαλέξεις: 39
  • Εργαστηριακές ασκήσεις: 8
  • Ασκήσεις πεδίου: 10
  • Μελέτη ανάλυση επιστημονικών άρθρων: 8
  • Δραστηριότητες σε Η/Υ: 6

Σύνολο Μαθήματος: 71

Αξιολόγηση φοιτητών

Γραπτή Εξέταση σε θέματα γνώσης και κρίσης, απόδοση στις συνθετικές εργασίες, γενική εκτίμηση της ικανότητας και του ενδιαφέροντος του φοιτητή.

Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών

  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)

Συνιστώμενη βιβλιογραφία

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

  • Wetzel, R. G. 2006. Λιμνολογία. Λιμναία και ποτάμια οκοσυστήματα. Επιμέλεια Ελληνικής Έκδοσης Α. Οικονόμου-Αμίλλη, Εκδόσεις Κωσταράκη

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  • Limnology and Oceanography
  • Hydrobiologia
  • Freshwater biology